Saturday, February 27, 2010

Pesssttt…. Gua ada 1rahsia 1Malaysia

Sekarang tengah kecoh pasal pekerja asing, apsal haa..??? Konon nya anak Malaysia tak dapat kerja sebab pekerja asing. Betul ke salah mereka??
Lu orang cuba pikir elok2, aku rase bukan semua nie salah mereka.
Kalo diikutkan akibat2 yg bakal terjadi jika kemasukan pendatang asing tidak dibendung mengikut buku Contoh Karangan UPSR, antaranya adalah

1. Orang Malaysia susah nak dapat kerja. Huraiannya, jika semua kerja diisi oleh pendatang asing, org malaysia nak kerja apa??? Bangangnya pula, ada ke anak Malaysia nak kerja berat2 seperti angkat simen, ikat batu, bancur konkrik, kutip buah kelapa sawit, tukang bersih, org gaji dan mcm2 lagi kerja berat. Ada tak??? Gua tanya nie… Kalo ada, katekan laa, boleh ke anak Malaysia nie buat sebagus, serajin, seefficien pekerja asing???

2. Jenayah meningkat disebabkan org asing. Huraiannya, dah org depa ramai, depa bwt pala la kat tempat kita. Kaco ank dara org, curik selipar masjid, pukul org, ragut, rogol, bunuh dan sebagainya.. Bangangnya plak, ape guna polis, undang2 dan rakyat Malaysia sendiri??? kalo depa kaco anak dara kita, kita tengok dulu anak dara kita pakai mcm mana, perangai mcm mana, akhalak mcm mana plak…
Pastu jenayah harta benda, kita jaga elok2, jgn suka tunjuk2, riak, takbur, ujub dan sebagainya. Dah kena, salah kan pendatang asing, padahal yg bwt gua, jiran lu. Sapa suruh tunjuk2. hahaha…
Polis bwt apa plak, dok mkn rasuah manjang ka?? Gua kadang2 usha gak pak polisi negara gua nie, bukan semua teruk, tp byk jugak yg mangkuk. Ada sekali gua kena tahan sbb tak pakai stiker ‘P’, xmacho la konon pakai ‘P’, padahal gua baru dpt lesen 4bulan lepas.
Assalamualaikum tok, gua bagi salam. Kuar kan IC, lesen, roadtax. Kurang asam, dah la tak jawab salam gua, maen tengking2 gua plak. Nie tok, gua bagi polis tue apa dia mintak. Nie lesen P nie apsal tak pakai stiker ‘P’?? Gua poyo kool, sory tok, nie moto kawan gua, gua pinjam sekejap je nie, bwt beli rokok. Takder2, nie salah besar nie. polis tu sound aku. Celaka buncit nie, celah mane tak pakai ‘P’ salah besar, lu jgn nilai org luaran je, lu ngat gua tak skola ke, gua study belakang UIA ma, kate gua dalam hati.
Camner crite nie, ko nak settle tak, Si buncit nie tanya gua. Ok la tok, saman pun saman la.. Aku tak cakap pun aku nak saman, si buncit nie sound aku lagi, tp volume dikurangkan. Abih tue???
Ko nie tak paham2 ke, ko ade bape skrg??? Sial!!!!! Die mintak rasuah plak!!!! Arggghhhh, kalo tok nak saman, tok saman, gua rasuah2 nie, gua tak penah sentuh lagi, tok jgn nak ajar gua plak… Perh, lepas aku sound cam tue, terus die bagi aku jalan terus, saman pun tak….
Apa daaa….

Ciss…. Gua dah mengarut pelik2 plak… Kita balik pada topik pendatang asing… Itu je gua sempat baca sebelum UPSR bermula time gua darjah 6 dulu.. Tp lu org maw taw ka ada rahsia pasal pendatang asing…
Lu org yg taw, lu senyap, nanti tak suspen plak gua nak crita….
BERSAMBUNG…..

0 comments:

Post a Comment